En fejlfri vej til et demokratisk Irak

Min weekend har jeg tilbragt i Vestergade, hvor jeg siden februar har fulgt CEPOS Universitetet. Under frokosten fik jeg lejlighed til at tale med en tidligere soldat, der havde været udsendt i Irak. I starten havde han støttet op om krigen, men var nu, efter at have oplevet forholdene i landet, blevet desillusioneret med hensyn til demokratiets fremtid i det konflikthærgede land.

Vi sad i en lille gruppe bestående af studerende og undervisere, og diskussionen om irakkrigen, pro et contra, brød hurtigt ud. Krigen kunne sagtens være vundet, sagde nogle, hvis blot tingene var blevet grebet bedre an. Vi skulle have sendt flere soldater i første omgang. Vi skulle have undladt at opløse det irakiske militær, der var det eneste, der holdt orden i landet. Vi skulle have bombet nogle civile landsbyer, lød et forslag endda, så irakerne havde forstået, at slaget var tabt.

Først bagefter slog det mig, hvor nyttig denne indsigt er. Staten kan udføre langt flere opgaver, hvis den blot lader være med at begå en masse fejl. Staten kan sagtens drive et sundhedsvæsen, hvis blot den undgår at lade patienterne dø på ventelister. Staten kunne sagtens have drevet madproduktionen i Sovjetunionen, hvis blot den havde undgået hungersnød og endeløse køer. Og militære styrker kunne sagtens have forvandlet Irak til et blomstrende demokrati, hvis blot de havde undgået fejl så åbenlyse, at selv en flok studerende som os kunne udpege dem.

Hvorfor tænkte jeg ikke på dét noget før?

Skriv et svar

